神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/00517987
このアイテムのアクセス数:
79
件
(
2025-05-02
12:06 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
00517987 (fulltext)
pdf
1.51 MB
36
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
00517987
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
日本人英語学習者による英語句動詞習得におけるタスク・バリエーションと処理水準
ニホンジン エイゴ ガクシュウシャ ニ ヨル エイゴ クドウシ シュウトク ニオケル タスク バリエーション ト ショリ スイジュン
その他のタイトル
Levels of Processing anad Task Variations in the Acquisition of English Phrasal Verbs by Japanese EFL Learners
著者
著者名
中本, 麻美
Nakamoto, Asami
ナカモト, アサミ
著者名
横川, 博一
Yokokawa, Hirokazu
ヨコカワ, ヒロカズ
言語
Japanese (日本語)
収録物名
神戸大学国際コミュニケーションセンター論集
巻(号)
1
ページ
43-63
出版者
神戸大学国際コミュニケーションセンター
刊行日
2004
公開日
2007-07-17
抄録
Although a large number of studies have been conducted on vocabulary acquisition, little is known about the acquisition of phrasal verbs. In recognition of this need, the present study focused on the acquisition of English phrasal verbs by Japanese EFL learners. Subjects were 36 female university students majoring in English. They were divided into three groups and were presented with five tasks to learn phrasal verbs, each task requiring different levels of processing. The stimuli were 10 separable phrasal verbs and 10 inseparable phrasal verbs. Each group tackled different tasks and the researcher controlled the number of repetitions. In addition, all of them undertook two kind of tests—the gap-fill test and a True/False test—to measure whether how many phrasal verbs they had learned. A retest followed one week after learning. Groups that were required to undertake deep processing and given a lot of information gained high scores in the gap-fill test and retained a lot of phrasal verbs until the second week. Moreover, the group that tackled the exercise gained the highest scores in this experiment. The research proved that repetition, deep processing and task variation promoted the acquisition of phrasal verbs and long-term memory. In conclusion, this study recommends that learners and teachers apply these elements to their learning.
カテゴリ
神戸大学国際コミュニケーションセンター論集
>
1号(2004)
紀要論文
関連情報
NAID
110004858700
CiNiiで表示
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
NCID
AA12182319
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
ホームへ戻る