神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/0100479380
このアイテムのアクセス数:
809
件
(
2025-02-05
15:05 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
0100479380 (fulltext)
pdf
640 KB
677
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
0100479380
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
Quantitative Analysis of Lexical Bundles Used in Spoken English and Japanese Elementary and Junior High School English Textbooks
英語の話し言葉と日本の小学校・中学校の英語検定教科書で使用されるレキシカル・バンドルに関する量的分析
著者
著者名
Mikajiri, Noriaki
言語
English (英語)
収録物名
Journal of Corpus-based Lexicology Studies
巻(号)
5
ページ
1-23
出版者
英語コーパス学会語彙研究会
刊行日
2023-03-10
抄録(自由利用可)
One of the primary goals of English education in Japan is to develop communicative abilities which require the ability to use formulaic sequences. This study analyzed a corpus of English textbooks used in elementary and junior high schools in Japan to investigate the extent to which they employ target like lexical bundles, compared to SUBTLEXus, a spoken English corpus. The results showed that the textbooks used significantly more lexical bundles than spoken English, but only a few were common across multiple series of textbooks. The study also discovered that short bundles were commonly used in spoken English, while long bundles deviated from spoken English. These results suggest that textbooks may help students effectively use lexical bundles, but revisions can be made in selecting which bundles to include in the textbooks.
キーワード
corpus
formulaic sequence
lexical bundle
English textbook
spoken English
カテゴリ
Journal of Corpus-based Lexicology Studies
>
5号(2023-03-10)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
eISSN
2434-169X
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る