神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/0100479388
このアイテムのアクセス数:
168
件
(
2025-04-26
08:48 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
0100479388 (fulltext)
pdf
549 KB
251
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
0100479388
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
L2 英語学習者による説得型ロールプレイ発話の評価 : 評価指標間の関係性の解明と発話スタイル別サンプルの検討
その他のタイトル
Assessment of L2 English Learner Utterances in Persuasion Roleplays : Consideration of the Relationship between Assessment Indices and Identification of Learner Samples Linked to Particular Speech Styles
著者
著者ID
A1295
研究者ID
1000090320994
ORCID
0000-0003-2609-9646
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=1374f954945f7164520e17560c007669
著者名
石川, 慎一郎
イシカワ, シンイチロウ
Ishikawa, Shin'Ichiro
所属機関名
大学教育推進機構
言語
Japanese (日本語)
収録物名
統計数理研究所共同研究リポート
巻(号)
465
ページ
78-91
出版者
統計数理研究所
神戸大学大学教育推進機構石川慎一郎研究室
刊行日
2023-03-10
抄録(自由利用可)
Using the data from the ICNALE Global Rating Archives (Ishikawa, 2020 )), this study examined the ratings that 65 raters assigned to the utterances of 140 participants consisting of Asian L2 English learners as well as English native speakers during the persuasion roleplays. Analytical foci were put on (1) the relationship between 13 kinds of assessment indices (10 kinds of analytical assessment scores, a holistic assessment score, an analytical assessment score sum, and an overall rating score), (2) statistical loadings of the analytical assessment indices , and (3) identification of the speech samples representing different speech styles. The quantitative analyses showed that (1’) 13 indices were divided into two , which are related to language-oriented speeches in which speakers pay attention to the linguistic quality of their speeches and content-oriented speeches in which they pay attention to logicality and purposefulness in their speeches and show more willingness to communicate and intention to involve hearers ; (2’) roughly the same loadings were given to different analytical assessment indices; and (3’) four speech styles were identified, which were observed more clearly in the speeches of EFL learners at novice and lower intermediate levels .
キーワード
発話評価
パフォーマンス評価
評価観点
学習者コーパス
評価データセット
カテゴリ
大学教育推進機構
統計数理研究所共同研究リポート(神戸大学石川慎一郎研究室刊行分)
>
465号(2023-03-10)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
NCID
BN02360534
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
ホームへ戻る