神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://hdl.handle.net/20.500.14094/0100486400
このアイテムのアクセス数:
133
件
(
2024-06-25
17:15 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
0100486400 (fulltext)
pdf
4.25 MB
67
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
0100486400
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
特別支援教育及び保育幼児教育関連科目で「乳幼児の発達」をどう取り扱うか ―田中昌人・杉恵「子どもの発達と診断」等の教材化の試み―
How to deal with ‘infant development’ in special needs education subjects and childcare and early childhood education subjects: Practical experiences using Masato TANAKA and Sugie TANAKA’s “Child Development and Diagnosis” as a teaching material
著者
著者ID
A1633
研究者ID
1000020158611
著者名
渡部, 昭男
ワタナベ, アキオ
Watanabe, Akio
所属機関名
人間発達環境学研究科
著者名
高木, 玉江
タカギ, タマエ
Takagi, Tamae
収録物名
大阪成蹊教職研究
巻(号)
(4)
ページ
68-79
出版者
大阪成蹊大学
刊行日
2024-02-20
公開日
2024-03-04
抄録
田中昌人・田中杉恵監修「子どもの発達と診断」大月書店は、乳児篇2巻1983・幼児篇3巻1991からなるスライド資料(写真有田知行、録音テープ・シナリオ付)である。渡部は約40年の教鞭生活にわたって、特別支援教育科目(鳥取大学1982-2010・大阪成蹊大学2020-23)及び人間発達環境学科目(神戸大学2011-19)で授業教材として使い込んできた。コロナ禍2020で対面授業ができない時期には、スライドをデジタル化してオンライン講義に活用したり、録画してオンデマンドで視聴できるように工夫した。デジタル版教材は対面授業再開後の講義にも使い易く、教師や保育士を志す学生が子ども(障害児を含む)の成長する力と発達のすじ道を知り、現場に出てから発達保障実践を展開する素養を身に着ける上で極めて有用である。本報告では、「子どもの発達と診断」等の教材化の試みと授業実践を紹介した上で、特別支援教育科目(渡部)及び保育幼児教育科目(高木)で「乳幼児の発達」をどう取り扱うのかについて共に探った。
“Child Development and Diagnosis (Otsuki Shoten)”, supervised by Masato TANAKA and Sugie TANAKA, is a set of slide material s consisting of 2 volumes for under 1 year old infants published in 1983 and 3 volumes for preschool infants published in 1991 (photos by Tomoyuki ARITA, audio tapes and scenarios included). Throughout about 40 years of teaching life, Akio WATANABE has used them as a teaching material in special needs education subjects (Tottori University 1982-2010, Osaka Seikei University 2020-23) and human development and environmental studies subjects (Kobe University 2011- 19). When we was unable to hold face to face classes due to the covid-19 pandemic (2020-), slides were digitized and used for online lectures, or recorded so that they could be viewed on demand. This digital version teaching material is easy to use for lectures after face to face classes resume. It is extremely useful for students who wish to become teachers or childcare workers to learn about the growth potential of children (including children with disabilities) and their developmental path, as well as to acquire the foundation to create practices that guarantee the development of children when they get a job. In this report, after introducing our attempts to convert “Child Development and Diagnosis” into teaching materials and class practices, we discussed how to deal with infant development in special needs education subjects (Akio WATANABE) and childcare and early childhood education subjects (Tamae TAKAGI).
キーワード
田中昌人・田中杉恵「子どもの発達と診断」
スライド教材のデジタル教材化
子どもの成長する力・発達のすじ道
発達保障実践創造の素養
特別支援教育・保育幼児教育関連科目
Masato TANAKA and Sugie TANAKA’s “Child Development and Diagnosis”
digitization of slide teaching materials
children’s growth potential and developmental path
basics for creating developmental security practices
special needs education subjects /childcare and early childhood education subjects
カテゴリ
人間発達環境学研究科
紀要論文
権利
本稿は大阪成蹊教職研究編集委員会の許諾を得て公開しています。
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
2433-6815
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る