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https://doi.org/10.24546/81001118
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81001118 (fulltext)
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4.13 MB
35
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メタデータID
81001118
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
水硬性粒度調整鉄鋼スラグ路盤材の品質と力学特性の管理に関する一考察
ミズコウセイ リュウド チョウセイ コウテツ スラグ ロバンザイ ノ ヒンシツ ト リキガク トクセイ ノ カンリ ニカンスル イチコウサツ
その他のタイトル
Quality control and mechanical property of hydraulic, graded iron and steel slag base-course material
著者
吉田, 信之 ; 宮原, 哲平 ; 木村, 裕行
著者名
吉田, 信之
Yoshida, Nobuyuki
ヨシダ, ノブユキ
著者名
宮原, 哲平
Miyahara, Teppei
ミヤハラ, テッペイ
著者名
木村, 裕行
Kimura, Hiroyuki
キムラ, ヒロユキ
言語
Japanese (日本語)
収録物名
神戸大学都市安全研究センター研究報告
巻(号)
12
ページ
43-51
出版者
神戸大学都市安全研究センター
刊行日
2008-03
公開日
2009-06-16
抄録
本研究では一般に人手可能な5種類の水硬性粒度調整鉄鋼スラグ路盤材について締固め特性,レジリエント特性,軸圧縮特性などを室内実験によって調べてきた.その結果,1種類のHMSが他の4種類と較べて,最適含水比が高く最大乾燥密度が小さい,養生期間に伴うレジリエントモジュラスの値および応力依存度の増加が著しい,養生に伴う一軸圧縮強度の増加が著しいことなどが分かった.また,規格や指針類では力学特性に関する項目について下限値のみが規定されている場合が多いが,HMS間で養生効果に大きな差が見られる場合は,その違いを反映させることが材料の有効活用につながることを示唆した.
This paper presents the results of compaction, resilient modulus, and uniaxial compression tests on five different types of hydraulic, graded iron and steel slag (hereafter called HMS) base-course materials which were obtained from five different iron and steel plants, and discusses the variousness in the results among the five different base-course materials, referring to the industrial standard and pavement design guide used in Japan. The followings are pointed out. - The solid density of five HMS ranges from 2.37 to 3.09 g/cm^3 - While the maximum dry density and optimum water content for four HMS range from 2.122 to 2.314 g/cm^3 and from 1O.1 to 12.0%, respectively, the remaining HMS shows a maximum dry density of 1.910 g/cm^3 and a optimum water cont~nt of 15.8%. - The magnitude of uniaxial compressive strength and its increase with curing time are similar among the four HMS but the remaining HMS exhibits a larger uniaxial compressive strength and a greater strength increase with curing time. - Resilient modulus of all five HMS increases with mean effective principal stress and decreases with deviator stress, just as in the previous experimental studies. The magnitude and increase with curing time of resilient modulus are similar in the four HMS, but for the remaining HMS resilient modulus increases significantly with curing time and its stress dependency also increases. Most industrial standard and pavement design guide specify only the lower bound for the items related to mechanical properties of hydraulic, graded iron and steel slag base-course material such as uniaxial compressive strength and modified CBR. This is underlaid by a premise that mechanical properties are similar among different types of HMS, and results in a safe-side design of asphalt pavement. From this study, however, a noticeable difference is observed in uniaxial compressive strength and resilient modulus among five HMS, suggesting that a more rational specification is needed for a more effective use of HMS.
キーワード
水硬性粒度調整鉄鋼スラグ
レジリエントモジュラス
一軸圧縮強度
締固め特性
カテゴリ
神戸大学都市安全研究センター研究報告
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12号(2008-03)
紀要論文
関連情報
NAID
110006946800
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URI
http://www.rcuss.kobe-u.ac.jp/publication/publication.html
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資源タイプ
departmental bulletin paper
ISSN
1342-9167
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NCID
AA11142997
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