神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81002801
このアイテムのアクセス数:
140
件
(
2025-05-21
15:04 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81002801 (fulltext)
pdf
3.59 MB
114
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81002801
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
復唱を用いた発音指導による分節音/r/、/l/への効果 : シャドーイングとリピーティングの比較から
フクショウ ヲ モチイタ ハツオン シドウ ニ ヨル ブンセツ オン/ r /、/ l /ヘ ノコウカ :シャドーイング ト リピーティング ノ ヒカク カラ
その他のタイトル
Effects of repeating tasks in teaching English pronunciation on segmental phonemes /r/ and /l/ : a comparison of shadowing and repeating tasks
著者
著者名
西田, 裕太郎
Nishida, Yutaro
ニシダ, ユウタロウ
著者名
大和, 知史
Yamato, Kazuhito
ヤマト, カズヒト
言語
Japanese (日本語)
収録物名
神戸大学国際コミュニケーションセンター論集
巻(号)
7
ページ
37-50
出版者
神戸大学国際コミュニケーションセンター
刊行日
2010
公開日
2011-05-06
抄録
The importance and difficulty of teaching pronunciation in English Language Education in Japan has been acknowledged. Although many teaching techniques such as repeating and shadowing have been employed, their effectiveness has not been appropriately confirmed. Therefore, in the present study, two popularly employed teaching techniques for pronunciation, that is, shadowing and repeating, were compared in terms of their effects on the segmental features of /r/ and /l/. A teaching experiment with nine 10 minute teaching sessions was conducted with two groups of second year junior high school students, wherein one group was exposed to the shadowing technique and the other was exposed to the repeating technique. The third formant (F3) frequency of /r/ and /l/ produced by the participants was analyzed in order to assess their improvement. The results revealed that no strong teaching effect was detected, though the group trained according to the repeating technique showed a slight improvement on both /r/ and /l/. The repeating technique allows learners to process input off-line, and this helps them pay sufficient attention to the articulation of segmental features such as /r/ and /l/, whereas shadowing requires them to reproduce input on-line with no time for proper articulation. This study concluded that more robust effects can be expected if the teaching techniques of shadowing or repeating are incorporated with an explanation of sound features, sound discriminations, and other pronunciation drills or exercises.
カテゴリ
神戸大学国際コミュニケーションセンター論集
>
7号(2010)
紀要論文
関連情報
NAID
110008426630
CiNiiで表示
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
NCID
AA12182319
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
ホームへ戻る