神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81010607
このアイテムのアクセス数:
129
件
(
2025-05-13
16:35 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81010607 (fulltext)
pdf
2.08 MB
83
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81010607
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
伝統芸能を撮る : 国際文化振興会製作文化映画『舞楽』
その他のタイトル
Filming a traditional performing art: a cultural film "Bugaku" produced by Kokusai Bunka Shinkôkai (KBS)
著者
著者ID
A1113
研究者ID
1000010314452
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=ad94ed426900321b520e17560c007669
著者名
寺内, 直子
Terauchi, Naoko
テラウチ, ナオコ
所属機関名
国際文化学研究科
言語
Japanese (日本語)
収録物名
国際文化学研究 : 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要
巻(号)
51
ページ
1*-19*
出版者
神戸大学大学院国際文化学研究科
刊行日
2018-12
公開日
2019-01-10
抄録
この論文は、国際交流基金の前身・国際文化振興会(以後 KBS と略す)が1939年に製作した文化映画『舞楽』の作品分析を通して、日本の伝統芸能がどのように切り取られ、フィルムの中に収められているかを考察するものである。この映画は、現在、宮内庁式部職楽部を頂点として、日本で伝承されている宮廷芸能の雅楽・舞楽のもっとも古い、ある程度の長さをもった映像として、大きな価値を有している。本稿では、映像と音を細かく分析し、製作者、撮影者が、舞楽のどのような点に注目し、音と映像を作りあげたのかを分析する。
This article examines how the Japanese traditional performing art bugaku dance was documented in a film “Bugaku” produced by Kokusai Bunka Shinkôkai (KBS) in 1939. This film is invaluable in that it is the oldest record of bugaku, imperial court dance of Japan, performed by the imperial dancers and musicians and it tried to present a complete picture of bugaku. This article analyzes visual and audio aspects of the film and clarified the intentions both of the producer and the film director. This film includes two pieces “Ryôô (samai),” solo dance, and “Bairo (umai),” group dance, both abbreviated by editing. Detailed analysis reveals that “Ryôô” has five discontinuations, while “Bairo” only two. This means that “Bairo” is a more faithful representation of its performance. In terms of shooting angles and camera work, “Ryôô” was shot from seven different angles but each shot was fixed. On the other hand, in “Bairo,” the camera is not always fixed and sometimes used panning, tilting, and tracking so that the audience could feel more in tune with the camera’s gaze. The basic method of filming is explained as follows; ‘it employs purely documentary attitude and avoids using too many elaborated techniques, in order to faithfully present the actual choreography.’ However, the primary purpose of this film seems to be to introduce the essence of the dance rather than to document whole performance, since several sections are known to be cut. Thus, the ‘documentary attitude’ in “Bugaku” could be interpreted as ‘relatively documentary’ in that it was not completely faithful to its subject matter.
カテゴリ
国際文化学研究科
国際文化学研究 : 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要
>
51号(2018-12)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
ISSN
1340-5217
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る