神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81011989
このアイテムのアクセス数:
140
件
(
2025-05-15
14:20 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81011989 (fulltext)
pdf
348 KB
97
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81011989
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
The Effects of Corpus Consultation on Learning English Collocations
その他のタイトル
英語コロケーション学習に及ぼすコーパス参照効果
著者
著者名
Satake, Yoshiho
言語
English (英語)
収録物名
Journal of Corpus-based Lexicology Studies
巻(号)
2
ページ
13-30
出版者
英語コーパス学会語彙研究会
刊行日
2020-03-15
公開日
2020-03-11
抄録(自由利用可)
The aim of this study was to investigate the effects of corpus consultation on learning L2 collocations. The two-group (experimental vs. control) pre-post design was used. The participants were sixty Japanese EFL learners at the CEFR B1 to B2 level. The target word was “marrow” and how students learned collocational knowledge of the word through a corpus or dictionaries was investigated. The results show that the corpus was significantly more effective in improving the learners’ word associations and output of collocations than the dictionaries, while both the corpus and the dictionaries were significantly effective in memorizing collocations. The corpus users looked up fewer but more frequent collocations than the dictionary users. It is suggested that corpus consultation promoted the learners’ deeper understanding of the target word usage because of a corpus’s rich contextual and frequency information.
キーワード
Data-Driven Learning (DDL)
Corpus Consultation
L2 Collocation Learning
カテゴリ
Journal of Corpus-based Lexicology Studies
>
2号(2020-03-15)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
eISSN
2434-169X
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る