神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81012924
このアイテムのアクセス数:
128
件
(
2025-08-02
23:16 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81012924 (fulltext)
pdf
1.04 MB
136
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81012924
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
村山知義と〈春香伝〉 : 村山の演劇論との関連から
その他のタイトル
Examining Tomoyoshi Murayama and the Chunhyang jeon in Relation to Murayama’s Theatrical Theory
著者
著者ID
A1133
研究者ID
1000040529947
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=9dc5b3cc4031e88e520e17560c007669
著者名
石田, 圭子
Ishida, Keiko
イシダ, ケイコ
所属機関名
国際文化学研究科
言語
Japanese (日本語)
収録物名
国際文化学研究 : 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要
巻(号)
56
ページ
1-23
出版者
神戸大学大学院国際文化学研究科
刊行日
2021-07
公開日
2021-08-30
抄録
Tomoyoshi Murayama, who was active in many fields such as art and theater from the Taisho to the Showa era, took a great interest in Korean culture, and through his proletarian theater activities, he came to form a deep connection with those involved in Korean theater. Such close interaction between them came to fruition in Murayama’s 1938 stage direction of a Korean historical play, Syunkōten (the Chunhyang jeon). This work by Murayama has been discussed by both Korean and Japanese scholars from various perspectives, including in relation to Japan's colonial policy toward Korea at that time. In this paper, I attempt to reexamine this work from the perspective of Murayama's theatrical theory. By examining the dramaturgy of Murayama at the time, in particular his concept of "progressive realism," I will consider the reasons for his fascination in the Chunhyang jeon. This examination will more accurately illuminate Murayama Tomoyoshi as a proletarian theater artist, who was compelled to achieve a balance between politics and art as a result of not only the external pressures of wartime, but also his internal political and artistic motives. The above analysis will also reveal the close relationship between the Korean and Japanese proletarian theater movements in the 1930s, and their respective development through mutual influence.
キーワード
Tomoyoshi Murayama
the Chunhyang jeon
Japan and Korea as one
proletarian theater
politics and art
村山知義
春香伝
内鮮一体
プロレタリア演劇
政治と芸術
カテゴリ
国際文化学研究科
国際文化学研究 : 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要
>
56号(2021-07)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
ISSN
1340-5217
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る