神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://hdl.handle.net/20.500.14094/E0027195
このアイテムのアクセス数:
29
件
(
2025-07-06
13:18 集計
)
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
E0027195
アクセス権
metadata only access
出版タイプ
Not Applicable (or Unknown)
タイトル
3才時点における母子分離状態と思春期の自我構造との関連について
3サイ ジテン ニオケル ボシ ブンリ ジョウタイ ト シシュンキ ノ ジガ コウゾウ トノ カンレン ニツイテ
その他のタイトル
Adolescent ego structure in relation to mother-child separation-individuation at the age of three
著者
著者名
佐々木, 恭子
Sasaki, Kyoko
ササキ, キョウコ
所属機関名
神戸大学医学部精神神経科
言語
Japanese (日本語)
収録物名
神戸大学医学部紀要
Medical journal of Kobe University
巻(号)
53(3/4)
ページ
79-94
刊行日
1993-03
抄録
精神発達の過程において,幼児期3才は母子分離の時として,また思春期は自己同一性の確立の時として,ともに自我の拡大と社会化という共通の課題に直面する重要な節目である。今回,3才時点において母子分離の観点より精神発達の様相を捉え分類した各グループを追跡調査し,思春期中学2年生時点における心理状況と3才時点との共通性について比較検討した結果,両時点には共通性が存在し,幼児期に示した不安や緊張が思春期にも持ち越される可能性を,また逆に,思春期に示される不安や緊張の原型を幼児期の分離不安にみいだす可能性を示唆する結果となった。黒丸らは,母子分離の観点より3才時点での精神発達を検討し,母子の行動から子どもの分離不安を観察する一定の尺度を作成した。今回3才時点においてこの尺度によって観察された対象児の10年後,13才時点において,質問紙を作成送付し追跡調査を行ない、3才時点で観察分類した母子分離グループ各々における心理状況を自己同一性と社会化の観点より検討した。各群には,人格的な未熟性が対社会状況における低緊張や不安のなさとして表出される群,これとは逆にその未熟性が過度の緊張や不安として表出される群,母子間に存在する不安や緊張が防衛的心理規制となる可能性を示す群としてその心理状況に共通性を見出す結果となった。
Among various stages of development, both the age of three and adolescence are very important as the periods when remarkable expansion and socialization of the ego can be perceived. The former is the time of mother-child separation and the latter is the period in which one develops his/her social ego identity. We had selected a group of three year-old children and examined their mental development patterns regarding separation-individuation. Ten years later, we re-examined the same children at the age of thirteen, comparing the results with those of the previous examination. In this paper, we will describe results with those of the previous examination. In this paper, we will describe this follow-up study focusing on the common features of these two developmental phases: one's infantile anxiety would persevere up to his/her adolescence, and the tension and anxiety experienced in his/her adolescence could be originated from those of the early childhood. The members of the Group A are those children who showed evidence of normal separation at the age of three. They give healthy ego structure which matches with the age. The members of the Group B are those children whose psychic immaturity resulted in lack of anxiety and tension at playroom situation. They gave low levels of social self-awareness and underdeveloped personality patterns at the age of thirteen. The members of the group C are those children who appeared to have achieved, at the age of three, adequate mother-child separation at home but manifested marked anxiety and tension at playroom situation. They gave no deviation as measured by the self-awareness Ration Scale and by Neurotic Tendency Inventry as measured by the Self-awareness Rating Scale and by Neurotic Tendency Inventry at the age of thirteen. But some items of the questionnaire to their mothers revealed the presence of strong anxiety and defensiveness in the mother-son/daughter relationship. The members of the group D are those children who disclosed their poor independence at home and marked anxiety and tension at playroom situation at the age of three. They gave low levels of self-awareness and high levels of anxiety in social scene. These results indicate that the interpersonal separation at the age of three and the interpersonal separation at the adolescence have a close interrelationship which is especially evident in difference in coping with anxiety and tension in various situation.
キーワード
母子分離不安
自我発達
思春期不安
カテゴリ
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
ISSN
0075-6431
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN00085973
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
ホームへ戻る