神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81013084
このアイテムのアクセス数:
75
件
(
2024-07-01
22:27 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81013084 (fulltext)
pdf
3.21 MB
72
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81013084
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
春日社伝〈倭歌〉の音楽構造 : 南都方楽家・東家伝来楽譜の分析に基づいて
その他のタイトル
A study on the musical structure of the Yamato-uta songs of Kasuga-taisha shrine: focusing on the notations preserved in a gagaku musician Higashi family in Nara
著者
著者ID
A1113
研究者ID
1000010314452
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=ad94ed426900321b520e17560c007669
著者名
寺内, 直子
Terauchi, Naoko
テラウチ, ナオコ
所属機関名
国際文化学研究科
収録物名
国際文化学研究 : 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要
巻(号)
57
ページ
1*-36*
出版者
神戸大学大学院国際文化学研究科
刊行日
2022-02
公開日
2022-03-01
抄録
This paper explores musical characteristics of Yamato-uta songs, one of the indigenous vocal genre in the Japanese court music gagaku. The Yamato-uta accompanies dance, which is called Yamato-mai. Currently, there are two traditions of Yamato-mai(Yamato-uta ); the one performed in the court ritual Chinkon-sai and the other practiced in the annual events in Kasuga-taisha shrine in Nara. The latter had been transmitted in a specific priest family of the shrine, Tomita, but was widely disseminated into other shrines after the Meiji Restoration (1868). This paper clarifies melodic structures of Yamato-uta of Kasuga-taisha based on the analysis of three neumatic notations of the Meiji period written by gagaku musicians in Nara, Higashi Tomoaki(1831-?) and his son Tomokata(1873-1897). Yamato-uta of Kasuga-taisha includes at least“Ichi-uta”and“Ni-uta,”both danced by a chief priest,“Ichi-uta,”“Ni-uta,”“San-uta,”“Yon-uta,”“Go-uta,”“Roku-uta,” “Nana-uta,”and“Hachi-uta,”danced by other priests, and“Kazoe-uta,”“Kashiwauta,” and“Rikka.”This paper clarifies that some songs share same melodies and as a result only 9 different melodies are discriminated in the 13 pieces in actuality. Tomita Mitsuyoshi(?-?), a priest of Kasuga-taisha, strenuously taught Yamato-mai in various shrines in the early Meiji era. He wrote a textbook Yamato-mai denshu-no-shiki , which showed an appropriate order in learning Yamato-uta songs. This paper also clarifies that one of the three notations of Higashi family was edited following this order.
キーワード
倭歌
春日大社
冨田光美
東友秋
倭舞伝習之式
Yamato-uta
Kasuga-taisha
Tomita Mitsuyoshi
Higashi Tomoaki
Yamato-mai denshu-no-shiki
カテゴリ
国際文化学研究科
国際文化学研究 : 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要
>
57号(2022-02)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1340-5217
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る